Українська
мова
9
клас
Тема. Розділові знаки
між частинами складносурядного речення.
Мета. Закріпити знання
учнів про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення,
формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички,
розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення,
виховувати в учнів любов до природи рідного краю.
Тип уроку. Урок
закріплення вивченого.
Обладнання:
мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (індивідуальні картки),
підручник.
Форми та методи роботи:
фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система
тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова
робота, робота в парах.
Перебіг
уроку
І.
Організація класу до уроку.
ІІ.
Актуалізація опорних знань.
1. Орфографічна
хвилинка (розподільний диктант)
Повторення
правил написання складних слів
-Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що
пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс.
(виконання
завдання коментовано)
Сільсько/господарський,
корабле/будівник, рано/вранці, листопад, екс/чемпіон, червоно/чорний,
авіа/квиток, електронно/ядерний, далеко/східний, ново/будова, нежданий/негаданий,
ніжно/білий, електро/мережа, яскраво/зелений.
2. Перевірка
виконаного завдання.
-
Підкресліть перші літери у словах.
Сільськогосподарський Рано-вранці
кораблебудівник екс-чемпіон
листопад червоно-чорний
авіаквиток електронно-ядерний
далекосхідний нежданий-негаданий
новобудова ніжно-білий
електромережа яскраво-зелений
3. Фронтальне
опитування.
-
Яке речення називається складним?
-
На які групи поділяються складні
речення? Чому?
-
Яке речення називають складносурядним?
-
На які групи поділяються складносурядні
речення залежно від сполучників, якими поєднуються їхні частини?
4. Робота
з картками з кодуванням
-
Якими сполучниками поєднані частини
складносурядного речення? Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П –
протиставні, Р – розділові.
1. Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна
папороть димить.
2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик
рясно землю полива.
3. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з
ясенів.
4. По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо
осіннє.
5. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до
кісток.
Відповідь: Є, Р, Є, П, Є.
-
Прокоментуйте вживання розділових
знаків.
-
Чому в останньому реченні між частинами
не стоїть кома?
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.
-
Закріпити знання про вживання розділових
знаків між частинами складносурядного речення.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
5.Робота з таблицею та підручником
(повторення правил)
Розділові знаки в складносурядному реченні
|
|
Правило
|
Приклад
|
Якщо є спільне
для обох частин слово (повнозначне або
неповнозначне), кома не ставиться.
|
Вже червоніють
помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)
|
В інших
випадках ставиться кома.
|
Верес цвіте, і
на серці осінньо. (В.Вербич)
|
Якщо обидві
частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке
протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.
|
Ще мить – і
сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)
|
6.Частково-пошукова
робота
(робота
з підручником)
-
Звернувшись до матеріалу підручника
(стор. 73), знайдіть та виправте неточності, допущені при формулюванні правил
вживання розділових знаків у
складносурядному реченні. ( Правила
вживання крапки з комою. Доповнення
до першого правила - частини поєднані
єднальними сполучниками і, й , та)
7.Творче
моделювання.
-
Змоделюйте складносурядне речення так,
щоб кома між його частинами не ставилася.
1.
Річка, зламавши кригу, вийшла з берегів.
Почалася повінь.
2.
Зацвіли вишні. Хати оповилися білими
віночками садків.
3.
П’янко
пахли трави. Птиці виспівували на всі голоси.
4.
Жито квітувало. Пилок лагідно золотився
на сонці.
Для довідок: у
полі, у степу, на початку травня, навесні.
8.Коментоване
письмо.
-
Записати
речення й пояснити вживання розділових знаків.
Завмирає моя золота діброва, і задумливі шати її вже
лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із
жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й
лелеки здригнулись вві сні.
9.Проблемне запитання
- З’ясуйте, чому в першому реченні перед сполучником
і кома ставиться, а в другому та третьому – ні.
1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні
хустини пахучі на плечі розвішує цвіт.
2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза
пшениць.
3.
Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.
10. Робота в парах
(програмоване завдання)
-
Запишіть
у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях, або
№4, якщо розділових знаків ставити не треба.
(
1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться)
1. Пообіч
колосилися хліба але до жнив було ще далеченько.
2. А
десь цвіли сади і дивно пахли трави.
3. Найменший
шелест або стук і моє серце падає і завмирає.
4. Все
зраділо, стрічаючи день і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
5. Листя
з суму жовтіє й з туги кривавиться.
Відповідь:
1,
4, 2, 3, 4.
V.
Підсумок уроку.
11.Запитання до учнів
- Які розділові знаки ставляться в складносурядному
реченні?
- Сформулюйте
правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире.
12. Творче моделювання.
-
Складіть
складносурядні речення, в яких підметами виступали б подані пари слів,
використовуючи різні розділові знаки.
Осінь – дерева
Небо – сонце
Вітер – листя
Мороз – квіти
VІ.
Домашнє завдання.
Повторити правила стор. 73-74, написати
твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з
різними розділовими знаками й без них.
Комментариев нет:
Отправить комментарий