Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 30 января 2016 г.

8 клас
Тема. Речення з кількома рядами однорідних членів.
Мета. Дати учням поняття про речення з кількома рядами однорідних членів, виробляти вміння і навички знаходити однорідні члени речення, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати  найкращі людські чесноти, любов до рідної землі.
Тип уроку. Комбінований.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий дидактичний матеріал (індивідуальні картки), підручник.
Форми та методи роботи: індивідуальна робота, фронтальне опитування, робота з підручником, система тренувально-творчих вправ, робота в парах.



Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Закінчіть речення.
1.     Однорідними називаються члени речення, які … (відповідають на одне питання, стосуються одного слова, характеризують за тією самою ознакою)
2.     Однорідні члени речення вимовляються з інтонацією  …  або   … (переліку або протиставлення)
3.     Однорідними можуть бути такі члени речення … (головні та другорядні)
4.     Однорідні члени речення можуть бути  … та  ….  (поширеними та непоширеними)
5.     Однорідні члени речення можуть поєднуватися … ,  …  та  …  зв’язком. (сполучниковим, безсполучниковим та мішаним)
2.     Доповніть схеми.
1.     О  О  О  О.
2.     і О і О і О і О.
3.     О і О.
4.     О або О.
5.     О але О.
6.     О і О  О і О  О і О.
3.     Коментоване письмо.
Записати речення, підкреслити однорідні члени речення, пояснити вживання розділових знаків, однорідні члени речення зобразити схематично.
Пісня і праця – великі дві сили.(І.Франко.) Праця, любов і знання – одвіку трійця свята.(Д.Загул.) Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і трави.(В.Симоненко) До людей неси і посмішку, і сміх, і розраду, і пораду. (М.Стельмах.)
4.     Синтаксичний розбір речення.
Не зобудь ні старця, ні дитину, поділись останнім сухарем. (М.Луків.)
(Речення розповідне, неокличне, просте, односкладне, узагальнено-особове, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками та додатками.)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ви повинні навчитися виділяти в реченні ряди однорідних членів, закріпити вміння вживати розділові знаки при однорідних членах речення та складати речення з кількома рядами однорідних членів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
5.     Робота з підручником.
Опрацювання матеріалу підручника стор. 162.
6.     Графічний запис речень.
Визначити ряди однорідних членів речення і записати у вигляді схеми.
1.     Ніжно і радісно хиляться до нас кущі і дерева. ( О і О … О і О).
2.     За правду й віру шана і повага жде тебе. ( О й О …О і О )
3.     Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки.   ( О і О, О, О, О, … О й О … О )
4.     І разом з квіткою, травинкою малою в моїй душі щось сходить і росте.
( О, О … О і О )
5.     Лише гуртом і пущі, і пустині з піснями, з гуком можна перейти.
 ( і О, і О … О, О )
6.     Як не любити зими сніжно-синьої на Україні моїй, саду старого в пухнастому інеї, сивих, веселих завій. ( О, О, …О, О, .. О)
7.     Проблемне завдання
Чи можна вважати реченнями з кількома рядами однорідних членів такі речення:
На поля, дороги і стежинки падають і падають сніжинки.
Над городами, журавлями і підсиненими оселями тремтить тихий росяний ранок.
8.     Творче моделювання.
Перебудувати подані речення так, щоб у них стало два ряди однорідних членів речення.
Зразок. Насторожено шумів ліс. – Притишено й насторожено шуміли ліси та луги.
Надворі розцвітав ранок. Від подиху вітру зашелестіли дуби. Чути голоси пташок.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
9.     Робота в парах.
У поданому уривку із тексту поставити пропущені букви та розділові знаки.
Пояснити подвійне написання слова людина.

     Ти народився людиною. Але Людиною треба стати. Справжня людина виражає себе в переконан..ях  прагнен..ях  у ставлен..і до людей і до самої себе. Сила духу як моральна доблесть почина..ться з віри в св..ятині нашої Вітчизни народу. Суть духовного життя громадянина повинна бути в захоплен..і красою людини й красою ідеї у прагнен..і стати справжнім патріотом справжнім борцем. (За В.Сухомлинським.)
10.           Бесіда за поданим текстом.
Яку людину можна назвати Людиною з великої літери?
Які святині цінує український народ?
Кого називають патріотом.

11.            Самодиктант
Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її вічно живу і нову, і мову її солов’їну. (В.Сосюра)
 Визначте ряди однорідних членів речення. (3)
VІ. Підсумок уроку.
11. Домашнє завдання.

Вивчити правила стор. 162, виписати з художньої літератури 4-5 речень із кількома рядами однорідних членів.

Комментариев нет:

Отправить комментарий