Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 27 декабря 2014 г.

Українська мова. 5 клас. "Групи слів за значенням"


Тема. Групи  слів  за  значенням. 
 Мета. Закріпити здобуті учнями на попередньому уроці знання про                        
             лексичне значення слова , продовжувати вчити учнів доречно
             вживати в мовленні синоніми, антоніми, омоніми, розвивати
             мовлення ,  мислення  ,  память   школярів,  активізувати   
             словниковий запас, виховувати любов до природи, скарбів
              усної народної творчості.
 Тип   уроку. Закріплення  вивченого  матеріалу.
 Обладнання :  підручник.


Хід     уроку
     І. Організаційний  момент.
     ІІ. Перевірка  домашнього  завдання.
1. Бесіда  з  учнями
-         На які групи за  значенням  поділяються слова ?
-         Які слова називаються синонімами ?
-         Які слова називаються омонімами ?
-         Які слова називаються антонімами ?
2. Перевірка домашньої вправи 575
-         Чим відрізняються синоніми ?
-         Зачитайте прислівя, поясніть їх значення, назвіть у них слова-антоніми.
 ІІІ. Оголошення теми і мети  уроку.
     ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
3. Робота   з   віршем
     - Спишіть, вставляючи пропущені букви. Назвіть слова-омоніми.

Під кущем росли л...сички,
Маленькі лагідні  с...стрички.
Коли Мар’янка в ліс прийшла,
До них без страху підійшла.
Але в цей час почувся тріск, 
А далі – дивний тихий писк.
Марянка дивиться – л...сички,
Руді-рудесен...кі  с...стрички.
-         Чим омоніми відрізняються від багатозначних слів ?
4. Коментоване виконання вправи 565 
5. Самостійне виконання вправи 574
(підкреслити синоніми, пояснити їх лексичне значення) 
6. Гра    “Хто   швидше”
-         До поданих слів доберіть синоніми
           а) без   апострофа:
барєр -  ...
румяний -  ...
полумя -  ...
любязний -  ...
вязниця -  ...
               б) з подвоєнням чи подовженням приголосних:
вірність -  ...
відстань -  ...
вогнище -  ...
любов -  ...
7. Гра   “Знайди   пару”
-         До слів у першій колонці доберіть антоніми з другої.
Згода                                    шкідливий
праця                                   мінус
зима                                     лінь
корисний                             літо
плюс                                    нелад
учений                                 незгода
порядок                                весело
сумно                                   неук
-         Пригадайте народні прислівя, в яких зустрічалися б ці антонімічні пари.
(Згода будує, а незгода руйнує. Літо збирає, а зима зїдає. Праця годує, а лінь марнує.)

8. Гра   “ Доповни   прислів’я
     Вчення  світ , а    . . .     (не вчення тьма).
     Умій сказати ,   . . .      (умій змовчати).
     Краще погано їхати , ніж  . . .    (хороше йти).
     Дурний любить вчити , а    . . .    (розумний вчитися).
     Де багато слів , там   . . .     (мало діла).
-         Поясніть значення прислівїв. Підкресліть у них антоніми.
9. Творче   завдання  (робота  з  текстом)
-         Доберіть до виділених слів протилежні за значенням так, щоб похмура картина природи змінилася на веселу, сонячну.
    
     Важкі й чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло від вітру. Прийшла холодна, дощова осінь.

-         Доберіть до тексту заголовок.

     V. Підсумок   уроку.
10. Бесіда   з   учнями
-         Які слова називаються омонімами ?
-         Які слова називаються синонімами ?
-         Які слова називаються антонімами ?
-         Чи не викликає труднощів у спілкуванні наявність омонімів у мовленні ?
-         Для чого в мовленні вживаються синоніми, антоніми ?
11. Домашнє   завдання
Повторити правила, вправа573;
для сильніших учнів -  написати твір-мініатюру

“Що таке добро і зло?”, використовуючи синоніми та антоніми. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий