Тема. Групи слів
за значенням.
Мета. Закріпити
здобуті учнями на попередньому уроці знання про
лексичне значення слова , продовжувати вчити учнів доречно
вживати в мовленні синоніми, антоніми, омоніми, розвивати
мовлення , мислення , пам’ять школярів, активізувати
словниковий запас, виховувати любов до природи, скарбів
усної
народної творчості.
Тип уроку. Закріплення вивченого
матеріалу.
Обладнання : підручник.
Хід
уроку
ІІ.
Перевірка домашнього завдання.
1. Бесіда
з учнями
-
На які групи
за значенням поділяються слова ?
-
Які слова
називаються синонімами ?
-
Які слова
називаються омонімами ?
-
Які слова
називаються антонімами ?
2. Перевірка домашньої вправи 575
-
Чим
відрізняються синоніми ?
-
Зачитайте
прислів’я,
поясніть їх значення, назвіть у них слова-антоніми.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
3. Робота
з віршем
- Спишіть,
вставляючи пропущені букви. Назвіть слова-омоніми.
Під кущем росли
л...сички,
Маленькі
лагідні с...стрички.
Коли Мар’янка в ліс прийшла,
До них без страху підійшла.
Але в цей час
почувся тріск,
А далі – дивний тихий писк.
Мар’янка дивиться – л...сички,
Руді-рудесен...кі с...стрички.
-
Чим омоніми відрізняються від багатозначних слів ?
4. Коментоване виконання
вправи 565
5. Самостійне виконання
вправи 574
(підкреслити синоніми,
пояснити їх лексичне значення)
6. Гра “Хто
швидше”
-
До поданих слів доберіть синоніми
а) без апострофа:
бар’єр - ...
рум’яний - ...
полум’я - ...
люб’язний
- ...
в’язниця
- ...
б) з
подвоєнням чи подовженням приголосних:
вірність - ...
відстань - ...
вогнище - ...
любов - ...
7. Гра
“Знайди пару”
-
До слів у
першій колонці доберіть антоніми з другої.
Згода шкідливий
праця мінус
зима лінь
корисний літо
плюс нелад
учений незгода
порядок весело
сумно неук
-
Пригадайте
народні прислів’я, в яких зустрічалися б ці антонімічні пари.
(Згода будує, а незгода руйнує.
Літо збирає, а зима з’їдає. Праця годує, а лінь марнує.)
8. Гра “ Доповни
прислів’я”
Вчення світ
, а . . . (не вчення тьма).
Умій сказати , . . . (умій змовчати).
Краще погано їхати , ніж . .
. (хороше йти).
Дурний любить вчити , а . .
. (розумний вчитися).
Де багато слів , там . . . (мало діла).
-
Поясніть
значення прислів’їв. Підкресліть у них антоніми.
9. Творче завдання
(робота з текстом)
-
Доберіть до
виділених слів протилежні за значенням так, щоб похмура картина природи
змінилася на веселу, сонячну.
Важкі
й чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев.
Жовте листя сумно тріпотіло від вітру. Прийшла холодна, дощова
осінь.
-
Доберіть до тексту заголовок.
V. Підсумок
уроку.
10. Бесіда
з учнями
-
Які слова називаються омонімами ?
-
Які слова
називаються синонімами ?
-
Які слова
називаються антонімами ?
-
Чи не
викликає труднощів у спілкуванні наявність омонімів у мовленні ?
-
Для чого в
мовленні вживаються синоніми, антоніми ?
11. Домашнє завдання
Повторити правила,
вправа573;
для сильніших учнів - написати твір-мініатюру
“Що таке добро і зло?”,
використовуючи синоніми та антоніми.
Комментариев нет:
Отправить комментарий