Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 27 декабря 2014 г.

Українська мова. 5 клас. "Групи слів за значенням. Омоніми, синоніми, антоніми"


    Тема. Групи  слів  за  значенням. Омоніми,  синоніми,  антоніми.
     Мета. Формувати в учнів уміння визначати  зазначені  групи  слів,                       
                 доречно   вживати   синоніми   й   антоніми   в   мовленні , 
                 активізувати  словниковий   запас   школярів ,   розвивати 
                мовлення, мислення, пам’ять  учнів, виховувати  любов  до  
                рідної мови, до скарбів усної народної творчості.
     Тип  уроку. Вивчення  нового  матеріалу.
      Обладнання : підручник, таблиця  “Групи слів за значенням” .

Хід   уроку

     І. Організаційний   момент.
     ІІ. Повторення    вивченого   матеріалу.
1. Бесіда   з   учнями
-         Що вивчає лексикологія ?
-         Які слова називаються однозначними ?
-         Які слова називаються багатозначними ?
-         Яке значення слова називається прямим ?
-         Яке значення слова називається переносним ?
2. Перевірка домашнього завдання (вправа 555)
-         Для чого у мові вживаються слова з переносним значенням ?

     ІІІ. Оголошення  теми  й  мети  уроку 
          (за таблицею  “Групи слів за значенням”)
     ІV. Вивчення   нового   матеріалу.
1. Розповідь     учителя
-         Від багатозначних слів слід відрізняти слова, які збігаються за своїм звучанням та написанням – омоніми.
Наприклад: дівоча коса -  піщана коса – гостра коса;
                    тепла байка – весела байка;
                   веселий бал – високий бал.
Слова-омоніми у своєму лексичному значенні не мають нічого спільного.
2. Робота   з   підручником
-         Усне виконання вправи 560.
-         Самостійне опрацювання матеріалу підручника на ст. 193


3.Робота   з   дошкою
-         Спишіть, вставляючи пропущені слова.
Коси,  ...  , поки роса. Рости,  ...  , до пояса. Жовтий   ...   вже опадає, падає додолу, а чумаки вертаються із Криму додому.  ...   не знайшов адресата,      ...   повернувся назад.
-         Поясніть значення вставлених слів.
-         Як називаються такі слова ? (Омонімами)
4. Пояснення     вчителя
-         Омоніми бувають повними і неповними. Повні омоніми збігаються у всіх формах, належать до однієї частини мови, однакові за вимовою і написанням.   
Неповні омоніми – омофони, омографи, омоформи.
Омофони – слова, що однаково звучать, але по-різному пишуться.

Уранці – у ранці

сонце – сон це

Орел – орел
греби  - гриби 
Омографи – слова, що однаково пишуться, але звучать по-різному.

Замок – замок

дорога – дорога
атлас – атлас
Омоформи – слова, які збігаються за звучанням і написанням у певній формі.

Три зошити – три рукою

світило у вічі – світило небесне
Омоніми використовують при складанні каламбурів (жартів, в основу яких покладено використання однакових або подібних за звучанням, але різних за лексичним значенням слів).

5. Ігри     з     омонімами
-         Записати слова-омоніми, пояснити їх значення.
У таксі спитала такса: “Яка у вас нині такса ?”
Ну й поживна риба кілька ! Щоб наїстись треба кілька.
Якою косою трави не накосиш ? (Дівочою)
На якій лаві не всидиш ? (Вулканічній)
Яка міна не зривається ? (Кисла)
З якої байки плаття не пошиєш ? (Літературної)
Який тур не цікавить зоологів ? (Шаховий)

1.     Бесіда з учнями за таблицею “Групи слів за значенням”
-         Які слова називаються синонімами ?
-         Які слова називаються антонімами ?
2.     Самостійне опрацювання матеріалу підручника на ст. 194
3.     Усне виконання вправи 563
4.     Колективне виконання вправи 57 
    
    V. Закріплення   вивченого   матеріалу .

11. Доповнити   прислівя
-         Запишіть прислів’я , вставляючи на місці крапок антоніми.

  Боязливому по вуха,  ...  по коліна. 
  Зробив на кішку мале, а на собаку  ...  . 
  Шиє та   ...   , а все ниткам горе.
  Ситий   . . .   не  товариш .
  Весна  красить  квітами,  . . .   плодами.
  Гірко  поробиш -  . . .   зїси .

12.  Гра    “ Хто   більше”
-         Продовжіть синонімічні ряди.
  Говорити – розмовляти, балакати,  . . .
  Хоробрий – сміливий, відчайдушний, . . . 
  Йти -  шкандибати, човгати, . . .

-         Поясніть, коли кажуть крокує , а коли – ступає , про кого кажуть  тупцює,  а про кого -  човгає, чалапає. 
VІ. Підсумок     уроку.

13. Домашнє     завдання
        Вправа 575  (із  поданих  слів  утворити   синонімічні   ряди);  записати     3 – 4 прислів’я  з  антонімами ; вивчити правила.

14.   Бесіда     з     учнями
-         Які слова називаються омонімами ?
-         Які слова називаються синонімами ?

-         Які слова називаються антонімами ? 

Комментариев нет:

Отправить комментарий