Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

Календарне планування з української літератури 5 клас

Українська література
5 клас
(70 годин, 2 години на тиждень)
І семестр

Пор. №
Зміст навчального матеріалу
Дата
1
Вступ. Слово в житті людини. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.



Світ фантазії та мудрості

2
Міфи і легенди українців: «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини», «Дажбог».


3
«Берегиня», «Неопалима купина». Переказ легенд близько до тексту.

4
«Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки.


5
Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожці», «Ой Морозе-Морозенку». Лицарство та відвага запорозьких козаків.


6
Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди. Казка  «Про правду і кривду».


7
Українська народна казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний колорит.


8
Народна казка «Ох». Народне уявлення про добро і зло у казці.

9
Виразне читання. Конкурс на кращого оповідача народної казки.


10
Казка «Летючий корабель». Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках.


11
Позакласне читання. Українські народні казки.

12
Контрольна робота. Народні казки, легенди та перекази. Тест.



Літературні казки

13
Особливості літературної казки, її відмінність від народної. І.Франко «Фарбований Лис». Дитинство письменника. Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»).


14
Зміст казки. Виразне читання казки «Фарбований Лис» у дійових особах.
ТЛ: мова автора і мова персонажів.


15
Образ Лиса, риси його характеру.

16
Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Виразне читання, розгляд змісту казки.


17
Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казки.


18
Позакласне читання. Казки В.Королева-Старого зі збірки «Нечиста сила».


19
Василь Симоненко. Цікаві сторінки з життя митця.
«Цар Плаксій та Лоскотон». Читання та переказ казки.
ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм).


20
Різні життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.


21
Галина Малик. Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».


22
Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.


23
Елементи незвичайного в повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка країни Недоладії та її мешканців.


24
РМ. Творча робота «Мій улюблений герой казки».

25
Контрольна робота. Літературні казки. Тест.


Із народної мудрості

26
Загадка як вид усної народної творчості. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин).


27
Розгляд змісту і форми загадок.
РМ. Складання та відгадування загадок.


28
Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках.


29
Прислів’я та приказки. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.


30
Література рідного краю. Творчість письменників рідного краю.


31
Література рідного краю. Творчість письменників рідного краю.


32
Повторення та узагальнення вивченого протягом І семестру.



ІІ семестр


Пор. №
Зміст програмового матеріалу
Дата
33
Леонід Глібов. Відомий поет і байкар. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?». Фольклорна основа творів. Життєствердний пафос.
ТЛ: акровірш, порівняння.


34
«Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Особливості поетичної мови Л. Глібова.



Історичне минуле нашого народу

35
«Повість минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир із греками і повертається до Києва. Смерть Святослава» (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В.Близнеця).
ТЛ: літопис.

36
«Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських князів до своєї землі, риси їхніх характерів. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Значення літописання для нащадків.


37
Олександр Олесь. Стисло про поета. «Ярослав Мудрий» (із книжки «Княжа Україна»). Зміст заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність нині.


38
«Микита Кожумяка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору.
ТЛ: драматичний твір і його побудова.


39
Зв'язок у драмі-казці історичного минулого з сучасністю.
ТЛ: гіпербола.

40
Урок літератури рідного краю.

41
Контрольна робота. Письмові відповіді на запитання. Леонід Глібов, літописні оповіді, Олександр Олесь.

42
Урок позакласного читання. Марина Павленко. «Миколчині історії».



Рідна Україна. Світ природи

43
Тарас Шевченко. Розповідь про письменника. Україна часів Т.Шевченка.

44
«У бурянах» С. Васильченка – один із найкращих художніх творів про дитинство Тараса Шевченка.

45
Картини навколишнього світу, природи  в поезіях Т.Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе…»
ТЛ: епітет, персоніфікація, ліричний твір. (напам’ять)


46
«Садок вишневий коло хати…» -  перлина української та світової поезії. (напамять)

47
Павло Тичина. Стисло про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. «Не бував ти у наших краях!..»


48
«Гаї шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Мелодійність віршів Павла Тичини.

49
Євген Гуцало. Основні відомості про письменника. Порушення теми вічного протистояння добра і зла в оповіданні «Лось».
ТЛ: оповідання.

50
Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. Художні особливості твору.

51
РМ. Усний твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної версії закінчення твору Є.Гуцала «Лось».

52
«Зірка», «Чарівники», «Журавлі високо пролітають…» Дивовижний світ природи в поезіях митця.

53
Контрольна робота. Тест. Тарас Шевченко, Павло Тичина, Євген Гуцало.

54
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати прекрасне засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…)


55
Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…». (напамять один із віршів)


56
РМ. Художній етюд про природу (письмово).

57
Григір Тютюнник. Стисло про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.

58
Паралельність і єдність двох світів – природи і людини, зображених в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.

59
Хлопчик Олесь, його жага пізнавати загадковий  світ природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. Інші образи твору.


60
Урок виразного читання. Читання напамять прозового уривка з оповідання «Дивак». (Уривок від слів «В бору снігу мало» до слів «…дятел порається»)


61
Микола Вінграновський. Основні відомості про письменника. Висловлювання поетичною мовою любові до дитини і турботи про неї, батьківського заповіту. «Перша колискова».


62
Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора. «Бабунин борщ», «Сама собою річка ця тече…».

63
«Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті.


64
Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо в обстоюванні своєї позиції.

65
Урок позакласного читання. Валентин Чемерис «Аравійська пустеля».

66
РМ. Контрольна робота. Письмовий твір «Мій улюблений літературний герой».

67
Урок літератури рідного краю.

68
Повторення й узагальнення вивченого впродовж року з теорії літератури.







1 комментарий: