Українська література
5
клас
(70 годин, 2 години на тиждень)
І семестр
Пор. №
|
Зміст навчального матеріалу
|
Дата
|
1
|
Вступ. Слово в
житті людини. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.
|
|
Світ фантазії та мудрості
|
||
2
|
Міфи і легенди
українців: «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини», «Дажбог».
|
|
3
|
«Берегиня»,
«Неопалима купина». Переказ легенд близько до тексту.
|
|
4
|
«Як виникли
Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Первісні уявлення про всесвіт і
людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки.
|
|
5
|
Народні
перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожці», «Ой
Морозе-Морозенку». Лицарство та відвага запорозьких козаків.
|
|
6
|
Народні казки.
Тематика народних казок, їхні різновиди. Казка «Про правду і кривду».
|
|
7
|
Українська
народна казка «Мудра дівчина». Побудова казки, її яскравий національний
колорит.
|
|
8
|
Народна казка
«Ох». Народне уявлення про добро і зло у казці.
|
|
9
|
Виразне
читання.
Конкурс на кращого оповідача народної казки.
|
|
10
|
Казка «Летючий
корабель». Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого
і потворного в казках.
|
|
11
|
Позакласне
читання. Українські
народні казки.
|
|
12
|
Контрольна робота. Народні казки,
легенди та перекази. Тест.
|
|
Літературні казки
|
||
13
|
Особливості
літературної казки, її відмінність від народної. І.Франко «Фарбований Лис».
Дитинство письменника. Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»).
|
|
14
|
Зміст казки.
Виразне читання казки «Фарбований Лис» у дійових особах.
ТЛ: мова
автора і мова персонажів.
|
|
15
|
Образ Лиса,
риси його характеру.
|
|
16
|
Василь
Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка».
Виразне читання, розгляд змісту казки.
|
|
17
|
Образи
фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.
Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казки.
|
|
18
|
Позакласне
читання.
Казки В.Королева-Старого зі збірки «Нечиста сила».
|
|
19
|
Василь
Симоненко. Цікаві сторінки з життя митця.
«Цар Плаксій
та Лоскотон». Читання та переказ казки.
ТЛ: віршована
мова (рима, строфа, ритм).
|
|
20
|
Різні життєві
позиції царя Плаксія та Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова
історія і сучасне життя.
|
|
21
|
Галина Малик.
Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
|
|
22
|
Морально-етичні
проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати
перешкоди на шляху до мети.
|
|
23
|
Елементи
незвичайного в повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка
країни Недоладії та її мешканців.
|
|
24
|
РМ. Творча робота «Мій улюблений герой казки».
|
|
25
|
Контрольна робота. Літературні
казки. Тест.
|
|
Із народної мудрості
|
||
26
|
Загадка як вид
усної народної творчості. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та
її явища, про рослин, тварин).
|
|
27
|
Розгляд змісту
і форми загадок.
РМ. Складання та відгадування загадок.
|
|
28
|
Народне
уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках.
|
|
29
|
Прислів’я та
приказки. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
|
|
30
|
Література рідного краю. Творчість
письменників рідного краю.
|
|
31
|
Література рідного краю. Творчість
письменників рідного краю.
|
|
32
|
Повторення та
узагальнення вивченого протягом І семестру.
|
ІІ семестр
Пор. №
|
Зміст програмового матеріалу
|
Дата
|
33
|
Леонід Глібов.
Відомий поет і байкар. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?». Фольклорна
основа творів. Життєствердний пафос.
ТЛ: акровірш,
порівняння.
|
|
34
|
«Хто вона?»,
«Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?». Особливості поетичної мови Л.
Глібова.
|
|
Історичне минуле нашого народу
|
||
35
|
«Повість
минулих літ» - найдавніший літопис нашого народу. Літописні оповіді: «Три
брати – Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир із
греками і повертається до Києва. Смерть Святослава» (на основі «Повісті
минулих літ» у переказі В.Близнеця).
ТЛ: літопис.
|
|
36
|
«Володимир
вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в
Києві. Похвала книгам». Любов руських князів до своєї землі, риси їхніх
характерів. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Значення
літописання для нащадків.
|
|
37
|
Олександр
Олесь. Стисло про поета. «Ярослав Мудрий» (із книжки «Княжа Україна»). Зміст
заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність нині.
|
|
38
|
«Микита Кожум’яка».
Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору.
ТЛ:
драматичний твір і його побудова.
|
|
39
|
Зв'язок у
драмі-казці історичного минулого з сучасністю.
ТЛ: гіпербола.
|
|
40
|
Урок
літератури рідного краю.
|
|
41
|
Контрольна робота. Письмові
відповіді на запитання. Леонід Глібов, літописні оповіді, Олександр Олесь.
|
|
42
|
Урок
позакласного читання. Марина
Павленко. «Миколчині історії».
|
|
Рідна Україна. Світ природи
|
||
43
|
Тарас
Шевченко. Розповідь про письменника. Україна часів Т.Шевченка.
|
|
44
|
«У бур’янах»
С. Васильченка – один із найкращих художніх творів про дитинство Тараса
Шевченка.
|
|
45
|
Картини
навколишнього світу, природи в поезіях
Т.Шевченка – інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою
засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе…»
ТЛ: епітет,
персоніфікація, ліричний твір. (напам’ять)
|
|
46
|
«Садок
вишневий коло хати…» - перлина
української та світової поезії. (напам’ять)
|
|
47
|
Павло Тичина.
Стисло про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси
природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього
слова. «Не бував ти у наших краях!..»
|
|
48
|
«Гаї
шумлять…», «Блакить мою душу обвіяла…». Мелодійність віршів Павла Тичини.
|
|
49
|
Євген Гуцало.
Основні відомості про письменника. Порушення теми вічного протистояння добра
і зла в оповіданні «Лось».
ТЛ:
оповідання.
|
|
50
|
Образи
хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. Художні
особливості твору.
|
|
51
|
РМ. Усний
твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної
версії закінчення твору Є.Гуцала «Лось».
|
|
52
|
«Зірка»,
«Чарівники», «Журавлі високо пролітають…» Дивовижний світ природи в поезіях
митця.
|
|
53
|
Контрольна робота. Тест. Тарас
Шевченко, Павло Тичина, Євген Гуцало.
|
|
54
|
Максим
Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної
природи і створювати прекрасне засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний,
довгожданий…)
|
|
55
|
Єдність людини
і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям. «Осінь-маляр із
палітрою пишною…», «Люби природу не як символ…». (напам’ять один із
віршів)
|
|
56
|
РМ. Художній етюд
про природу (письмово).
|
|
57
|
Григір
Тютюнник. Стисло про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства
внутрішнього світу людини.
|
|
58
|
Паралельність
і єдність двох світів – природи і людини, зображених в оповіданні. Точність і
лаконізм описів природи.
|
|
59
|
Хлопчик Олесь,
його жага пізнавати загадковий світ
природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. Інші образи твору.
|
|
60
|
Урок виразного читання. Читання
напамять прозового уривка з оповідання «Дивак». (Уривок від слів «В бору снігу мало» до слів «…дятел порається»)
|
|
61
|
Микола
Вінграновський. Основні відомості про письменника. Висловлювання поетичною
мовою любові до дитини і турботи про неї, батьківського заповіту. «Перша
колискова».
|
|
62
|
Художні описи
природи як вияв патріотичних почуттів автора. «Бабунин борщ», «Сама собою
річка ця тече…».
|
|
63
|
«Сіроманець».
Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії
людини й природи. Гуманізм повісті.
|
|
64
|
Доброта,
вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо
в обстоюванні своєї позиції.
|
|
65
|
Урок
позакласного читання. Валентин Чемерис «Аравійська пустеля».
|
|
66
|
РМ. Контрольна робота. Письмовий твір
«Мій улюблений літературний герой».
|
|
67
|
Урок
літератури рідного краю.
|
|
68
|
Повторення й
узагальнення вивченого впродовж року з теорії літератури.
|
|
Это всё ХУЙНЯ!!!!!!
ОтветитьУдалить