Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 27 декабря 2014 г.

Українська мова. 6 клас. "Застарілі слова. Неологізми"


      Тема. Застарілі   слова .  Неологізми 
      Мета. Дати  шестикласникам  поняття  про  архаїзми  та  неологізми,
                  вчити знаходити їх у тексті  й  доречно  вживати  у  мовленні ;
                  розвивати    мовлення    й    мислення    учнів ,    збагачувати 
                  словниковий  запас  школярів;  виховувати  любов  до  рідної
                  мови.
     Тип  уроку. Вивчення  нового  матеріалу.
     Обладнання: підручники, репродукція картини І. Рєпіна  “Запорожці”


Хід     уроку

     І. Організаційний  момент.
     ІІ. Повторення  вивченого  матеріалу.
1. Бесіда  з  учнями

-         Що вивчає лексикологія ?
-         Що таке лексика ?
-         На які групи ділиться лексика за вживанням ?
-         На які групи діляться слова за походженням ?
2. Перевірка домашньої вправи 57
-         Які правила написання слів іншомовного  походження ви знаєте ?
3. Словниковий  диктант
     Бензин, горизонт, історія, диктант, директор, діагональ, диктор, диригент, ванна, комісія, манна, клас, група, панна, нетто, брутто, алея, бюро, миш’як, ін’єкція, комп’ютер.

     ІІІ. Оголошення  теми й мети уроку.
     ІV. Вивчення  нового  матеріалу.
4. Розповідь  учителя
-         Слова, як і люди, бувають  “старі”  й  “молоді” . Життя змінюється, щось відходить, щось з’являється нове . Разом з предметами відходять старі й зявляються нові назви.
5. Усне виконання вправи 59
-         Прочитайте речення. Подумайте, які з виділених слів можна вважати застарілими, а які – новими .
6. Пояснення  вчителя
-         Слова, які відійшли з активного вжитку називаються застарілими, а ті, що зявилися недавно в нашій мові – неологізмами. З часом неологізми стають загальновживаними. У художній літературі інколи зустрічаються авторські неологізми.
7. Опрацювання матеріалу підручника (сторінка 34)
8. Вибірковий  диктант
-         Випишіть застарілі слова.
Тільки тупіт, пил над степом чистим. Все зникає і зринає знов: над списами гордо й урочисто плине малинова корогв. Тихо. Військо ніби на молитві, ніби ноги в землю уросли. Прапор, що водив у люті битви, у курінь козацький понесли. Тут вози і зброя, люди й коні. Вогнище. У казанах куліш. Янголами на святій іконі просто неба розгорнувся кіш.
9. Творче завдання
-         Розгляньте репродукцію картини І. Рєпіна  “Запорожці”.
-         Які застарілі слова ви використали б, розповідаючи про зображене на картині?
-         Запишіть ці слова.  3 – 4 з них уведіть у речення.
Для довідок. Кошовий, отаман, сотник, курінний, писар, каламар, кобза, каламайка, китайка, жупан, свита, оселедець, самопал, пістоль.
10. Робота  з  підручником
 ( колективне виконання вправи 61)
-         До поданих застарілих слів доберіть синоніми – загальновживані слова. При труднощах у зясуванні лексичного значення застарілого слова звертайтесь до тлумачного словника. 
V. Закріплення  вивченого  матеріалу.
11. Розподільний  диктант
-         Запишіть слова у два стовпчики:  у перший – застарілі слова, у другий – неологізми.
Коралі, астронавт, жупан, ступа, космодром, гелікоптер, коледж, корсетка, рать, водолаз.
-         Поясніть значення записаних слів.

12. Розгадування кросворду
 (виконання вправи 65)
-         Пояснення слів-неологізмів запишіть у вигляді словникових статей .

13. Коментоване  письмо
     Збирають світлі золоті меди веселокрилі  та прозорі бджоли. Небо розпросторилось високо, бджоли в квітограєві гудуть. Ненавиджу темне життєве болото, я в душу таємне ловлю сонцезлото. Журавлиниться просинь, баболітиться осінь.
-         Підкресліть у записаних реченнях авторські неологізми.

 VІ. Закріплення вивченого  матеріалу.
14. Бесіда  з  учнями
-         Які слова називаються застарілими ?
-         Для чого в художніх творах автор використовує застарілі слова ?
-         Які слова називаються неологізмами ? 
15. Домашнє завдання (диференційоване)
-         Вивчити правила на сторінці 34 .
-         Виконати письмово вправу 60 (для слабших учнів) .

-         Складіть розповідь про подорож на іншу планету, використовуючи неологізми ( для сильніших учнів) . 

Комментариев нет:

Отправить комментарий