Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 27 декабря 2014 г.

Українська мова. 5 клас. "Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником"

 Тема.  Лексичне значення слова. Ознайомлення з тлумачним словником
  Мета.   Формувати в учнів уміння розрізняти лексичне й
                       граматичне  значення слова, з’ясовувати лексичне
                       значення за словником, збагачувати словниковий
                       запас  пятикласників,  розвивати  мислення  та 
                       мовлення учнів, виховувати любов до рідної мови.
 Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
  Обладнання: підручник, тлумачний словник, вірш Д.Білоуса
                                   “Клумачний словник”
Хід   уроку
     І. Організаційний момент.
     ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда   з   учнями
            ( На дошці записані слова  йокга , окгай , гайок , онцес , цесон , сонце )
-         З-поміж поданих сполучень звуків вказати лише ті, які є словами.
-         Що вони означають?
-         Чи існують слова без значень?
-         Чи існують значення без звукової оболонки?
-         Чи передає звукова оболонка властивості предмета?
2.Розповідь  учителя
-                     Уже в глибоку давнину людей хвилювало питання, чи повязана назва предмета з його властивостями. Філософи стародавньої Греції, сперечаючись, навіть поділилися на два табори. Одні казали: так, слово має не випадкову назву, воно відбиває властивості предмета. Це характерно навіть для звуків, з яких складається слово. Якщо в слові є звук /р/, казали вони, то це слово обовязково називає щось тверде, грубе, жорстке, а якщо /л/ - то мяке, плавне, ніжне.
     Інші вчені стародавньої Греції були переконані, що слова – це випадкові назви, закріплені за предметами і ніякого стосунку до властивостей предмета не мають.
     Помилялися вчені як першої, так і другої групи. У слові слід розрізняти зовнішню (звукову) оболонку і зміст. Звукова оболонка властивостей предмета не передає. Це дійсно випадковий знак, прийнятий у певному колективі. Проте слово вважається значущою одиницею мови, тобто такою, яка, крім звучання, має ще й значення. У слові можуть бути значення двох типів -  граматичні й лексичні, які розглядаються відповідними розділами мовознавства. Лексичне (внутрішнє) значення слова – те, що воно означає.
     ІІІ. Оголошення  теми  і  мети  уроку.
      ІV. Вивчення  нового  матеріалу.
3.Опрацювання матеріалу підручника
     Лексичне значення – це те, що означає слово.
     Граматичне значення вказує на приналежність слова до певної частини мови і на його граматичні ознаки. Граматичне значення слова виражає його закінчення, а лексичне – основа.
-         Де пояснюється лексичне значення слова?
4.Зачитування вірша Д.Білоуса “Клумачний словник”
-         Який словник називають тлумачним?
5. Робота з тлумачним словником
-         За тлумачним словником зясуйте  лексичне значення поданих слів.
 2-3 слова  введіть до самостійно складених речень.
           Плесо, водограй, гречний, верес, глиця, вересень.
6.Розповідь учителя з елементами бесіди
-                     Чи знаєте ви, чому місяць вересень має таку назву? У народі кажуть:  вересень красне літо проводжає, а золоту осінь зустрічає. Є  припущення, що назву місяць дістав за буйне цвітіння у гаях медоносного вересу. Білоруси  теж називають його вересень. Він же – золотоцвіт, багрянець. Відомі й такі поетичні назви: вечір року, первісток осені.
-         В якому словнику можна прочитати  про походження слів?
7.   Гра    “Кросворд”
-         За поданими лексичними значеннями назвати й записати слова. Зясувати граматичне значення кожного зі слів.
1.     Молодий вік між дитинством і зрілістю. (Юність)
2.     Який складається з тісно зєднаних частин, без щілин. (Щільний)
3.     Перша вистава пєси в  театрі, циркової, естрадної, концертної програми. (Премєра)
4.     Керувати, вести за собою. (Очолювати)
5.     Накинувши на плечі, не всуваючи рук у рукава. (Наопашки)
8.Робота   з   дошкою
-         Переписати, на місці крапок вставляючи пропущені букви. Зясувати лексичне значення виділених слів, у разі потреби звернутися до тлумачного словника. Визначити граматичне значення кожного із цих слів.

     Посади калину, хай коралі-грона нах...ляють низько до з...млі гілля, хай під сонцем стигнуть ягоди ч...рвоні, щедрим урожаєм повниться з...мля. Над самим краєм поля колиш...ться  клапоть туману, вб...рає в себе сонце, рожевіє і невідомо де зн...кає, може, спускається на ч...рвоний  сап’ян гречки і кладе не нього свою во...кувату ніжність барв.

     V. Підсумок   уроку.
9. Бесіда   з   учнями
-                     Що таке лексика ?
-         Яке значення слова називають лексичним ?
-         Яке значення слова називають граматичним ?
-         Як називається наука про мову, що вивчає її словниковий склад ?
10.Домашнє   завдання
 - Вивчити правила, виконати вправу 533 (письмово), усно пояснити, якого значення в прислівях надається   слову; записати 2-3 прислівя про слово.

Комментариев нет:

Отправить комментарий