Тема. Однозначні й багатозначні
слова.
Мета.
Формувати в учнів уміння правильно вживати багатозначні
слова, визначати в контексті значення багатозначних слів,
збагачувати словниковий запас
школярів, розвивати
мислення та мовлення учнів, виховувати любов до рідної
мови.
Тип
уроку. Вивчення нового
матеріалу.
Хід
уроку
І. Організаційний
момент.
ІІ.
Повторення вивченого матеріалу.
1. Вступна бесіда
-
Що
таке лексика ?
-
Яке
значення слова називають лексичним ?
-
Яка
наука про мову вивчає словниковий склад мови ?
-
Чим
відрізняється лексичне значення слова від граматичного ?
2. Перевірка
домашньої вправи 533
-
Поясніть,
якого значення надається в прислів’ях слову.
-
Зачитайте
свої приказки та прислів’я про
слово.
-
Яке
лексичне значення може мати слово ?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
3.
Робота з дошкою
-
Спишіть,
вставляючи пропущені букви.
Рідна з...емля – золота колиска. Тих чужих з...мель, чужих
Америк не ношу в своєму серці я. Вели мене сюди мої пригоди дивні, коли я плив
до нашої з...млі. Коли вилізає саме з з...млі всяка
рослиночка - ото мені радість. З...млю
зорі обступили.
-
Порівняйте
лексичне значення виділених слів.
-
Що
спільного в їх значеннях ?
-
Чи
можна їх назвати багатозначними ?
ІV. Оголошення теми і
мети уроку.
V. Вивчення нового
матеріалу.
4.
Пояснення вчителя
-
В українській мові
більшість слів належить до багатозначних, але значна частина слів є
однозначними. Коли слово виникає, воно має одне значення, а здатність виражати
різні значення набувається ним згодом. До однозначних слів належить більшість
спеціальних наукових термінів. Наприклад:
суфікс, синонім, підмет, іменник –
мовознавчі
гіпербола,
епітет, зачин, метафора – літературознавчі
периметр, радіус, синус, косинус –
математичні
бронхіт, грип, астма – медичні.
Проте й серед слів-термінів є багатозначні
слова, наприклад, корінь (у мовознавстві, математиці, ботаніці), операція (у
медицині, військовій справі).
До однозначних слів належать власні назви.
5. Опрацювання матеріалу підручника на ст. 188(самостійно)
-
Які слова називаються
багатозначними ?
-
Які слова називаються
однозначними ?
6. Робота з тлумачним
словником
-
За тлумачним словником
з’ясуйте значення слів.
Поле, журавель,
срібний, команда, ветеран,
гніздо.
-
Складіть з цими
словами (усно) по 2-3 речення, проілюструвавши багатозначність слів.
-
Скільки лексичних і
граматичних значень може мати слово ?
7. Розподільний
диктант
-
Багатозначні
та однозначні слова запишіть у дві
колонки.
Фонетика,
стіл, Дніпро, слово,
підмет, поле, анальгін,
корінь, Київ, крило,
радіус, похмурий, операція,
іменник, сонечко, Тетіїв,
зелений, епітет.
-
З двома останніми
складіть речення, проілюструвавши їхню багатозначність.
8.Коментоване письмо
-
Поясніть
значення слова голова в реченнях.
Як голова сивіє, то людина
мудріє. Яка головонька, така й розмовонька. Риба – вода, ягода – трава, а хліб
усьому голова. Не той голова, дужче кричить, а той, хто вміє навчить. Скільки
голів, стільки й умів.
VІ. Закріплення вивченого
матеріалу.
9. Коментоване виконання вправи 549
V. Підсумок уроку.
10. Бесіда з
учнями
-
Які
слова називаються багатозначними ?
-
Які
слова називаються однозначними ?
11. Гра “Будь
творцем”
-
Серед записаних слів
назвіть багатозначні й однозначні.
Весна, ліс,
листя, небо, вітер, хмари,
річка.
-
До поданих слів
доберіть епітети. Словосполучення запишіть.
12.
Домашнє завдання
- Запишіть із цими
словосполученнями 5-6 речень на тему “Весна”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий