Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 27 декабря 2014 г.

Урок мови.5 клас. "Однозначні й багатозначні слова"

     Тема.  Однозначні  й  багатозначні  слова.
       Мета.  Формувати в учнів уміння правильно вживати багатозначні
                    слова, визначати в контексті значення багатозначних слів,
                    збагачувати  словниковий  запас  школярів,  розвивати    
                   мислення та мовлення учнів, виховувати любов до рідної
                   мови.
       Тип уроку.  Вивчення  нового  матеріалу.
       Обладнання:  підручник,  тлумачний  словник.
                   Хід    уроку
     І. Організаційний  момент.
      ІІ. Повторення  вивченого  матеріалу.
1. Вступна   бесіда
-         Що таке лексика ?
-         Яке значення слова називають лексичним ?
-         Яка наука про мову вивчає словниковий склад мови ?
-         Чим відрізняється лексичне значення слова від граматичного ?

2. Перевірка домашньої вправи 533
-         Поясніть, якого значення надається в прислівях  слову.
-         Зачитайте свої приказки та прислівя про  слово.
-         Яке лексичне значення може мати  слово ?
        ІІІ. Актуалізація  опорних  знань.
3.  Робота   з   дошкою
-         Спишіть, вставляючи пропущені букви.
    
     Рідна з...емля – золота колиска. Тих чужих з...мель, чужих Америк не ношу в своєму серці я. Вели мене сюди мої пригоди дивні, коли я плив до нашої з...млі. Коли вилізає саме з з...млі всяка рослиночка  - ото мені радість. З...млю зорі обступили.

-         Порівняйте лексичне значення виділених слів.
-         Що спільного в їх значеннях ?
-         Чи можна їх назвати багатозначними ?
ІV. Оголошення  теми  і мети  уроку.
V. Вивчення  нового  матеріалу.
4. Пояснення   вчителя
-                     В українській мові більшість слів належить до багатозначних, але значна частина слів є однозначними. Коли слово виникає, воно має одне значення, а здатність виражати різні значення набувається ним згодом. До однозначних слів належить більшість спеціальних наукових термінів. Наприклад:
     суфікс, синонім, підмет, іменник – мовознавчі
     гіпербола, епітет, зачин, метафора – літературознавчі
     периметр, радіус, синус, косинус – математичні
     бронхіт, грип, астма – медичні.
     Проте й серед слів-термінів є багатозначні слова, наприклад, корінь (у мовознавстві, математиці, ботаніці), операція (у медицині, військовій справі).
     До однозначних слів належать власні назви.

5. Опрацювання матеріалу підручника на ст. 188(самостійно)
-         Які слова називаються багатозначними ?
-         Які слова називаються однозначними ?

6. Робота   з   тлумачним   словником
-         За тлумачним словником зясуйте значення слів.

Поле,   журавель,   срібний,   команда,   ветеран,   гніздо.
    
-     Складіть з цими словами (усно) по 2-3 речення, проілюструвавши багатозначність слів.
-         Скільки лексичних і граматичних значень може мати слово ?

7. Розподільний     диктант
-         Багатозначні та однозначні слова  запишіть у дві колонки.

     Фонетика,  стіл,  Дніпро,  слово,  підмет,  поле,  анальгін,  корінь,  Київ,  крило,  радіус,  похмурий,  операція,  іменник,  сонечко,  Тетіїв,  зелений,  епітет.

-                     З двома останніми складіть речення, проілюструвавши їхню багатозначність.

8.Коментоване   письмо
-         Поясніть значення слова  голова  в реченнях.
Як голова сивіє, то людина мудріє. Яка головонька, така й розмовонька. Риба – вода, ягода – трава, а хліб усьому голова. Не той голова, дужче кричить, а той, хто вміє навчить. Скільки голів, стільки й умів.
     VІ. Закріплення  вивченого  матеріалу.
9. Коментоване виконання вправи 549
     V. Підсумок   уроку.
10. Бесіда   з   учнями
-         Які слова називаються багатозначними ?
-         Які слова називаються однозначними ?
11. Гра  “Будь  творцем”
-         Серед записаних слів назвіть багатозначні й однозначні.
Весна,  ліс,  листя,  небо,  вітер, хмари,  річка.
-         До поданих слів доберіть епітети. Словосполучення запишіть.
12. Домашнє     завдання
- Запишіть із цими словосполученнями 5-6 речень на тему “Весна”. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий