Блог учителя української мови та літератури спеціалізованої школи №61 з поглибленим вивченням інформаційних технологій

Кінзерської Людмили Михайлівни

суббота, 30 января 2016 г.

Українська мова
9 клас
Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.
Мета. Закріпити знання учнів про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички, розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення, виховувати в учнів любов до природи рідного краю.
Тип уроку. Урок закріплення вивченого.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал (індивідуальні картки), підручник.
Форми та методи роботи: фронтальне опитування, розподільний диктант, робота з підручником, система тренувально-творчих завдань, індивідуальна робота, дослідницько-пошукова робота, робота в парах.


Перебіг уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.     Орфографічна хвилинка (розподільний диктант)
Повторення правил написання складних слів
-Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс.
(виконання завдання коментовано)
Сільсько/господарський, корабле/будівник, рано/вранці, листопад, екс/чемпіон, червоно/чорний, авіа/квиток, електронно/ядерний, далеко/східний, ново/будова, нежданий/негаданий, ніжно/білий, електро/мережа, яскраво/зелений.

2.     Перевірка виконаного завдання.  
-         Підкресліть перші літери у словах.
Сільськогосподарський                                    Рано-вранці
кораблебудівник                                               екс-чемпіон
листопад                                                              червоно-чорний
авіаквиток                                                          електронно-ядерний
далекосхідний                                                    нежданий-негаданий
новобудова                                                        ніжно-білий
електромережа                                                   яскраво-зелений
3.     Фронтальне опитування.
-         Яке речення називається складним?
-         На які групи поділяються складні речення? Чому?
-         Яке речення називають складносурядним?
-         На які групи поділяються складносурядні речення залежно від сполучників, якими поєднуються їхні частини?

4.     Робота з  картками з кодуванням
-         Якими сполучниками поєднані частини складносурядного речення? Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові.
1. Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна папороть димить.
2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива.
3. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів.
4. По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє.
5. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до кісток.
     Відповідь: Є, Р, Є, П, Є.
-         Прокоментуйте вживання розділових знаків.
-         Чому в останньому реченні між частинами не стоїть кома?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми і мети уроку.
-                     Закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
5.Робота з таблицею та підручником
(повторення правил)
Розділові знаки в складносурядному реченні

Правило
Приклад
Якщо є спільне для обох частин  слово (повнозначне або неповнозначне), кома не ставиться.
Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві. (М.Рильський)

В інших випадках ставиться кома.

Верес цвіте, і на серці осінньо. (В.Вербич)
Якщо обидві частини, з’єднані сполучником і, та (в знач. і), виражають різке протиставлення або швидку зміну подій, ставиться тире.

Ще мить – і сад загубить пишну вроду. (Д.Луценко)
6.Частково-пошукова робота
(робота з підручником)
-                     Звернувшись до матеріалу підручника (стор. 73), знайдіть та виправте неточності, допущені при формулюванні правил вживання розділових знаків  у складносурядному реченні. ( Правила вживання крапки з комою. Доповнення до  першого правила - частини поєднані єднальними  сполучниками і, й , та)
7.Творче моделювання.
-                     Змоделюйте складносурядне речення так, щоб кома між його частинами не ставилася.
1.     Річка, зламавши кригу, вийшла з берегів. Почалася повінь.
2.     Зацвіли вишні. Хати оповилися білими віночками садків.
3.     Пянко пахли трави. Птиці виспівували на всі голоси.
4.     Жито квітувало. Пилок лагідно золотився на сонці.
Для довідок: у полі, у степу, на початку травня, навесні.
8.Коментоване письмо.
-                     Записати речення й пояснити вживання розділових знаків.
    Завмирає  моя золота діброва, і задумливі шати її вже лежать на землі. А вітер розвихриться в вітах, дерева гойдне – і в ту ж мить із жалем за літом обірване листя летить. Від пісні журливої дуб сколихнувся й лелеки здригнулись вві сні.

9.Проблемне запитання
- Зясуйте, чому в першому реченні перед сполучником і кома ставиться, а в другому та третьому – ні.
1. На золоті крил бджола поспішає у світ, і вишні хустини пахучі на плечі розвішує цвіт.
2. На хуторі вмирає день і гасне перестигла бронза пшениць.
3. Земля відроджена встає і знов народу подає скарби свої нетлінні.
10. Робота в парах
(програмоване завдання)
-                     Запишіть у вигляді коду номери розділових знаків, які потрібно поставити в реченнях, або №4, якщо розділових знаків ставити не треба.
( 1 - кома, 2 – тире, 3 – крапка з комою, 4 – кома не ставиться)
1.     Пообіч колосилися хліба але до жнив було ще далеченько.
2.     А десь цвіли сади і дивно пахли трави.
3.     Найменший шелест або стук і моє серце падає і завмирає.
4.     Все зраділо, стрічаючи день і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий.
5.     Листя з суму жовтіє й з туги кривавиться.
Відповідь: 1, 4, 2, 3, 4.
V. Підсумок уроку.
11.Запитання до учнів
- Які розділові знаки ставляться в складносурядному реченні?
 - Сформулюйте правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире.
12. Творче моделювання.

-                     Складіть складносурядні речення, в яких підметами виступали б подані пари слів, використовуючи різні розділові знаки.
Осінь – дерева
Небо – сонце
Вітер – листя
Мороз – квіти
VІ. Домашнє завдання.

Повторити правила стор. 73-74, написати твір-мініатюру «Останні осінні дні», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.

Комментариев нет:

Отправить комментарий